Budowa i podział jachtów motorowych

Budowa łodzi motorowej

Jachty motorowe to coraz częściej wybierany rodzaj łodzi. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem w odróżnieniu od jachtów żaglowych są w stanie dopłynąć w każde miejsce, niezależnie od kierunku wiatru. Są również szybsze. Obecnie możemy wybierać spośród wielu różnych rodzajów jachtów motorowych, by dopasować je do swoich potrzeb, umiejętności oraz rodzaju akwenu, po którym będziemy pływać. Przyjrzyjmy się, jak zbudowane są jachty oraz jakie rodzaje motorówek możemy wyszczególnić.

Budowa łodzi motorowych

Niezależnie od rodzaju łodzi, mamy do czynienia z podobną budową jachtu motorowego. Budowa łodzi motorowej śródlądowej to dziób, czyli część przednia, rufa (tylna), lewa burta, czyli port side, prawa burta – starboard side oraz kokpit. To w jego wnętrzu przebywa cała załoga. W kokpicie znajduje się również konsola, w której znajdziemy ster oraz niezbędne przyrządy pomiarowe.

Budowa jachtu morskiego jest nieco inna, dzięki czemu jest on w stanie zapewnić bezpieczeństwo nawet w przypadku dużych fal. Na jachty morskie motorowe składają się: dziobowa część pokładu jachtu (fordecka), która okolona jest relingiem (charakterystyczna, zabezpieczająca barierka), tylny pokład jachtu (achterdeck), a pomiędzy przodem i tyłem rozciąga się półpokład.

Kategorie jachtów

Wiemy już jak wygląda budowa łodzi motorowej. Warto jednak mieć świadomość, że są to jedynie podstawowe elementy jachtu, które mogą różnić się od siebie. Istnieją bowiem kategorie łodzi motorowych, według których jachty grupowane są z uwagi na obszar i warunki pływania.

  • Kategoria A – OCEANICZNA – to jachty, które zaprojektowane są do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8°B (stopni w skali Beauforta) i przy fali o wysokości znaczącej przekraczającej 4 m. Jachty motorowe oceaniczne są więc samowystarczalnymi jednostkami, którymi pływać możemy w każdych warunkach.
  • Kategoria B – PEŁNOMORSKA – jacht motorowy pełnomorski zaprojektowany jest do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 4 m włącznie;
  • Kategoria C – PRZYBRZEŻNA – to łodzie motorowe do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach oraz rzekach, w warunkach wiatru o sile do 6°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 2 m włącznie;
  • Kategoria D – NA WODY OSŁONIĘTE – to jachty motorowe przeznaczone do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach, w warunkach wiatru o sile do 4°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 0,5 m włącznie.

Podział ze względu na zastosowanie

Poza kategoriami, łodzie motorowe dzieli się również ze względu na różne inne kryteria. Wśród nich wymienić możemy zastosowanie. Według tego podziału wyróżnić możemy trzy rodzaje jachtów motorowych. Są to jachty wyścigowe, zwane również ślizgaczami, jachty sportowe oraz turystyczne, które są jednym z najczęściej wybieranych rodzajów łodzi motorowych.

Podział ze względu na sposób poruszania się

Łodzie motorowe możemy podzielić również ze względu na sposób poruszania się. W tym przypadku mówimy o dwóch kategoriach jachtów. Pierwszym z nich są łodzie wypornościowe. Ich kadłub podczas ruchu zawsze zanurzony jest w wodzie. Drugim typem są łodzie ślizgowe, których kadłub w czasie ruchu prawie całkowicie wynurzony jest z wody.

Podział ze względu na zastosowane materiały

Spora część osób grupuje łodzie motorowe również na podstawie tego, z jakich materiałów zostały wykonane. Wbrew obiegowej opinii, konstrukcja jachtu może być wykonana z wielu różnego rodzaju surowców. Dlatego też wyróżniamy łodzie drewniane, sklejkowe, fornirowe (czyli stworzone z kilku rodzajów drewna), metalowe, laminatowe oraz gumowe.

Budowa jachtów motorowych to również różne rodzaje konstrukcji (wyróżniamy konstrukcję szkieletową oraz skorupową) oraz rodzaje pędnika (śrubowe oraz strugowodne). Jachty możemy również podzielić ze względu na usytuowanie silnika. W tym przypadku mówimy o łodziach motorowych z wbudowanym, stacjonarnym silnikiem oraz o jachtach z silnikami przyczepnymi.

Podział ze względu na zabudowę

Kolejnym kryterium, według którego dzielimy jachty, jest rodzaj zabudowy, z jaką mamy do czynienia. W tym przypadku mówić możemy o dwóch podstawowych rodzajach jachtów. Pierwszy z nich to jachty motorowe kabinowe. Drugi rodzaj jachtów to łodzie otwarte, czyli bezkabinowe.

Jachty spalinowe i elektryczne

Mówiąc o podziale jachtów motorowych warto wspomnieć równie o tym, że mogą mieć one różne rodzaje napędów. Obecnie możemy wyróżnić dwa rodzaje jachtów. Pierwszym z nich są jachty motorowe wyposażone w silniki spalinowe, które napędzane są paliwami takimi jak olej napędowy, benzyna lub metanol. Drugi rodzaj to jachty z silnikami elektrycznymi, które zasilane są przez akumulatory lub baterie słoneczne.

Podsumowując, typy jachtów śródlądowych oraz morskich znacząco różnią się między sobą. Dzięki temu mogą być w pełni dopasowane do potrzeb sternika i załogi, wynikających z charakteru rejsu oraz typu akwenu, po którym pływamy.