Scroll Top

Polscy producenci jachtów i łodzi motorowych

jachty polskie

Od wielu lat w krajowym eksporcie można zauważyć dynamiczny wzrost przychodów związanych z branżą, która jak żadna inna kojarzy się z rekreacją i spędzaniem wolnego czasu. Mowa o polskich jachtach. Ciągle rosnące zainteresowanie jachtami polskimi generuje pytania związane z tym, na jakich łodziach można pływać bez uprawnień, ile kosztuje utrzymanie jachtu oraz jakie firmy to polscy producenci łodzi motorowych oraz jachtów. W poniższym tekście znajduje się odpowiedź na to ostatnie pytanie.

Historia produkcji łodzi motorowych i jachtów w Polsce

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku Polska uzyskała dostęp do morza. W związku z tym zaczęło rozwijać się zainteresowanie morzem oraz sportami wodnymi. Swój wkład w to miała tak zwana LIGA MORSKA oraz wydawane przez ten organ czasopismo MORZE. Zaczęły powstawać pierwsze kluby żeglarskie. Początkiem przemysłu były małe, prywatne warsztaty szkutnicze. Pierwsze konstrukcje tworzyły takie osoby jak: Mieczysław Pluciński (P5, P7, P15), Tadeusz Sołtyk (KUMKA III, KUMKA IV) czy Leon Tumiłowicz (KONIK MORSKI).

Wybuch II wojny światowej zakłócił rozwój tej gałęzi przemysłu. Po jej zakończeniu Polska otrzymała dostęp do 500-kilometrowej linii brzegowej, co dało możliwość rozwoju gospodarki morskiej, a także sportów wodnych. W tym okresie zaczęły się rozwijać stocznie w Szczecinie, Ustce, Gdańsku i Gdyni. W Chojnicach powstała Chojnicka Wytwórnia Sprzętu Sportowego POLSPORT. Były tam tworzone łodzie żaglowe drewniane i sklejkowe, takie jak FINN czy SŁONKA, a także duże łodzie motorowe WEEKEND, JOY czy MARINER.

W latach 50. w Polsce Ludowej zaczęto likwidować małe warsztaty szkutnicze na rzecz kontrolowanych przez państwo stoczni jachtowych. Chojnicki zakład POLSPORT w tamtym okresie mógł się pochwalić roczną produkcją łodzi w ilości 1200 sztuk. Lata 70. i 80 – to już moda na jachty do regat. Przykładem takich projektów były HTC-31 czy CONRAD-25, -44, -1330.

Wytwórnia POLSPORT w Chojnicach, a także stocznie jachtowe w Gdańsku i Szczecinie, od lat 50. do lat 80. tworzyły przemysł jachtowy, a ich łodzie w dalszym ciągu można spotkać na wodach międzynarodowych.

Polska wśród liderów światowych producentów jachtów

Patrząc z perspektywy produkcji jachtów motorowych o długości do 9 metrów, zajmujemy drugie miejsce na świecie po Stanach Zjednoczonych. Szacuje się, że rocznie polscy producenci łodzi motorowych wytwarzają około 22 tysięcy sztuk. Polska może pochwalić się ponadto mianem pioniera nowoczesnych rozwiązań i dyktowania trendów i to, mimo że Morze Bałtyckie nie należy do czołówki akwenów, na których szczególnie mocno rozwija się turystyka jachtowa.

Eksport polskich łodzi motorowych i jachtów

Ciekawostką jest fakt, że nawet co trzeci jacht motorowy na wodach europejskich został wyprodukowany w polskich stoczniach. Polska może poszczycić się ósmym miejscem na świecie pod kątem eksportu jachtów oraz innych pływających jednostek rekreacyjnych oraz sportowych. To nie może dziwić, jeśli zwróci się uwagę na to, że polskie stocznie jachtowe należą do najnowocześniejszych w Europie, a także cechują się niskimi kosztami produkcji.

Ze względu na cenę, popyt w Polsce jest niewielki. W związku z tym aż 95% całej produkcji trafia na eksport. Głównymi kierunkami eksportu są takie kraje jak Stany Zjednoczone, Norwegia, Francja, a także Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Podsumowanie

Eksport w branży jachtowej odbija się od problemów z 2020 roku związanych z obostrzeniami w transporcie, jakie miały miejsce podczas pandemii. Przewaga technologiczna pozwala polskim producentom łodzi motorowych być w światowej czołówce. Dlatego też warto poznać przedsiębiorstwa rozsławiające polskie jachty i przemysł jachtowy znad Wisły na całym świecie.

Zobacz także:

Budowa i podział jachtów motorowych

Kurs manewrowania jachtem motorowym