Scroll Top

Jak dbać o silnik łodzi motorowej?

silnik-motorówki

Aby zapewnić niezawodną pracę silnika łodzi motorowej tak długo, jak to możliwe, należy przestrzegać szeregu zaleceń dotyczących pielęgnacji i konserwacji. Regularna konserwacja silnika zaburtowego może radykalnie wydłużyć jego żywotność, niezależnie od tego, czy jest on używany w słodkiej, czy słonej wodzie. Przedstawiamy kilka wskazówek i porad, które możesz zaimplementować bez konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu, aby zabezpieczyć silnik zaburtowy i zagwarantować jego prawidłową pracę.

Jak czyścić silnik zaburtowy?

Podstawowe czyszczenie silnika należy rozpocząć od usunięcia wszelkiej roślinności wodnej i innych nieczystości za każdym razem, gdy łódź jest wyciągana z wody. Takie postępowanie pomaga niwelować główne zanieczyszczenia, oszczędzając kłopotów z późniejszym sprzątaniem. Warto przeprowadzić przegląd silnika zaburtowego, sprawdzając, czy do jego elementów nie ma przyczepionych żyłek wędkarskich lub innych przedmiotów, które mogłyby utrudnić jego pracę lub nawet go uszkodzić. Dbając o regularną pielęgnację silnika, w szczególności należy pozbywać się osadów soli. Do pielęgnacji silników zaburtowych można zastosować słuchawki do czyszczenia wewnętrznego obwodu silnika. Te akcesoria płuczące służą do prac konserwacyjnych przy silniku, a za ich pomocą można usunąć sól z elementów silnika zaburtowego.

Czyszczenie silnika łodzi motorowej z oleju

Aby wyczyścić silnik motorówki z oleju, oczyść zewnętrzną powierzchnię silnika z kurzu i brudu. Następnie zdejmij pokrywę silnika i użyj środka odtłuszczającego w sprayu lub innego produktu na bazie rozpuszczalników, aby usunąć trudniejsze zabrudzenia z pozostałych elementów. Pamiętaj, aby uważać przy użyciu rozpuszczalników i w trakcie czyszczenia silnika motorówki z oleju nie uszkodzić żadnych plastikowych lub gumowych elementów. Na początek proponujemy użyć mało agresywne  środki gospodarstwa domowego typu płyn do mycia naczyń.

Czyszczenie silnika z kamienia

Aby wyczyścić silnik motorówki z kamienia, użyj specjalnego płynu do czyszczenia silników z kamienia i osadów. Spryskaj go na części silnika i pozostaw na kilka minut, aby rozpuścić osady. Potem użyj szczotki do usunięcia nieczystości i przepłucz silnik czystą wodą. Inny, prosty i często spotykany sposób pozwalający na oczyszczenie wewnętrznego obwodu silnika z kamienia polega na umieszczeniu silnika zaburtowego w czystej beczce lub innym zbiorniku, a następnie zastosowanie roztworu z octu i wody lub rozcieńczonego kwasku cytrynowego. W tak przygotowanej mieszance należy zostawić pracujący silnik na kilkanaście minut, stale monitorując czy jego temperatura pracy nie jest za wysoka. Następnie zaleca się przepłukać silnik czystą wodą.

Czyszczenie układu chłodzenia silnika zaburtowego

Silniki zaburtowe w większości przypadków są chłodzone wodą, pobierają bezpośrednio z otoczenia. Praca w słodkiej wodzie nie stanowi problemu, ale w słonej naraża silnik na gromadzenie się soli i korozję w wewnętrznych kanałach chłodzenia silnika zaburtowego. Nadmiar soli w miarę upływu czasu, może powodować problemy z przegrzaniem silnika, a w najgorszym przypadku korozję, która ostatecznie doprowadzi do uszkodzenia.

Najłatwiejszym sposobem na zabezpieczenie silnika zaburtowego przed nagromadzeniem się soli i korozją jest przepłukiwanie go świeżą wodą. Słodka woda rozpuszcza sól, dlatego regularne spłukiwanie nie pozwala na jej gromadzenie się w silniku. Aby dokładnie oczyścić układ chłodzenia silnika zaburtowego, możesz użyć wcześniej już wymienionych słuchawek, które zasilisz świeżą wodą za pomocą standardowego węża ogrodowego w celu oczyszczenia silnika z niepożądanego piasku i soli. Oto poszczególne kroki, które powinieneś wykonać:

·       Umieść słuchawki na kratce wlotu wody na dolnej jednostce upewniając się, że dobrze przylegają.

·       Podłącz wąż ogrodowy do słuchawek, sprawdzając, czy złączka węża się zatrzasnęła.

·       Upewnij się, że silnik zaburtowy jest wypoziomowany w dół, tak aby był jak najbardziej pionowo w swojej naturalnej pozycji.

·       Włącz wąż i sprawdź, czy jest prawidłowo podłączony do słuchawek i czy ciśnienie wody jest odpowiednie.

·       Uruchom silnik zaburtowy na 2 do 5 minut, upewniając się, że pompuje wodę z ogona sterowego. Upewnij się, że termostat się otworzy i świeża woda przepłynie przez wszystkie wewnętrzne kanały chłodzące.

·       Po zakończeniu wyłącz silnik zaburtowy, a następnie odłącz wąż ogrodowy.

Przegląd silnika zaburtowego po sezonie

Zabezpieczenie silnika zaburtowego po sezonie jest ważnym elementem utrzymania jego sprawności i bezpieczeństwa użytkowania. Przegląd obejmuje kilka kroków, które pozwolą na zidentyfikowanie ewentualnych problemów i zapobiegną poważniejszym awariom w przyszłości.

Pierwszym krokiem jest dokładne oczyszczenie silnika. Należy usunąć z niego brud, pył oraz resztki zanieczyszczeń, które nagromadziły się podczas pracy. W tym celu można użyć specjalnego preparatu do czyszczenia silników, sprężonego powietrza lub wody z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Następnie należy sprawdzić stan świec zapłonowych oraz przewodów. Jeśli są zużyte lub uszkodzone, wymagana jest ich wymiana. Kolejno należy opróżnić zbiornik paliwa ewentualnie dolać środka stabilizator do paliwa  oraz w przypadku silników dwusuwowych usunąć paliwo z gaźnika.

Kolejnym krokiem jest wymiana oleju oraz sprawdzenie, czy do układu nie dostała się woda. Sprawdzić możemy jedynie spuszczając stary olej. Pamiętajmy, aby zlać stary olej, gdy jest jeszcze ciepły. Wtedy mamy pewność, że jest jeszcze rzadki i wyleci większość oleju. Tak naprawdę wymienimy olej w dwóch miejscach: olej silnikowy, jak również w spodzinie. Interwały okresowe wymiany olejów są bardzo zbliżone u wszystkich producentów silników zaburtowych i wynoszą około 100 motogodzin. Następnie uzupełniamy olej do właściwego poziomu. Warto pamiętać, że niedobór oleju, a także woda zalegająca w jego układzie może prowadzić do uszkodzenia silnika. Woda w oleju pozostawiona na zimę może rzeczywiście mocno pozmieniać nasze plany na kolejny sezon.

Ochronę przed korozją można łatwo zapewnić, spryskując wszystkie mechaniczne i elektryczne części silnika specjalnym smarem w sprayu, co wyeliminuje wilgoć i kondensację. Zaleca się również rozpylić smar bezpośrednio na gniazda świec zapłonowych. Ponadto należy pamiętać o nasmarowaniu ruchomych części jak cięgna, sterociąg i kalamitki na silniku oraz wału napędowego smarem do zastosowań morskich.

Jak przechowywać silnik do motorówki zimą?

Jeśli jesteś fanem pływania motorówką, wiesz, że silnik jest najbardziej wrażliwą częścią Twojej łodzi. Odpowiedni przegląd silnika zaburtowego, a następnie prawidłowe przechowywanie w trakcie zimy jest kluczowym krokiem dla właściwej konserwacji. Po uprzednim oczyszczeniu silnika, wymianie oleju, zabezpieczeniu ruchowych części oraz opróżnieniu zbiornika paliwa należy zawiesić silnik w suchym i najlepiej ogrzewanym pomieszczeniu w pozycji ze śrubą napędową skierowaną w dół. Pamiętaj, aby przed zimowaniem koniecznie wlać niewielką ilość oleju silnikowego  do cylindra. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, sprawdź nasz artykuł dotyczący zabezpieczenia motorówki przed zimą.

Zanim pierwszy raz odpalisz silnik na wiosnę!

Nic tak nie dodaje wiatru w żagle, jak myśl o zbliżającym się sezonie wodnych przeżyć. Jednak zanim pierwszy raz odpalisz silnik na wiosnę, powinieneś wykonać kilka podstawowych czynności:

Zatankuj do pełna. Pełny bak z dodatkiem do paliwa minimalizują ryzyko utleniania i kondensacji. Dodatki konserwują paliwo, ograniczają ryzyko korozji w układzie paliwowym oraz pomagają utrzymać wysoką liczbę oktanową.

Sprawdź poziom oleju. W zależności od modelu silnika poziom oleju sprawdzisz za pomocą prętowego wskaźnika. Poziom oleju powinien znajdować się między znakami min. i maks. miernika. Po dłuższym postoju silnika sprawdź, czy olej silnikowy nie zawiera drobnych kropel wody. Możesz je zauważyć w szczególności na korku wlewu i bagnecie poziomu oleju (są one widoczne gołym okiem). Jeśli zauważysz obecność wody, pod żadnym pozorem nie uruchamiaj silnika, ponieważ możesz poważnie go uszkodzić.

Sprawdź śrubę napędową a przede wszystkim akumulator, który po sezonie zimowym lubi odmówić posłuszeństwa. Czy zauważyłeś jakieś anomalie, które mogłyby spowodować utratę równowagi łodzi i doprowadzić do kosztownych uszkodzeń? Napraw wszelkie usterki i rozpocznij sezon z pełnym bakiem.

Wybór paliwa i oleju do silnika zaburtowego

Aby zadbać o konserwację silnika zaburtowego, zaleca się stosowanie paliwa o niskiej zawartości etanolu. Można również zastosować dodatek zapobiegający utlenianiu paliwa. Rodzaj benzyny, której należy używać, zależy od marki i typu silnika zaburtowego. Silniki dwusuwowe wymagają mieszanki paliwa z olejem, natomiast jednostki czterosuwowe zalewa się czystym paliwem. Zapoznaj się z instrukcją obsługi silnika, aby dowiedzieć się, które paliwo jest odpowiednie.

Silnik zaburtowy do prawidłowego działania wymaga oleju przekładniowego i oleju silnikowego. Olej służy do smarowania, zmniejszania tarcia, hałasu i zużycia części silnika. Jaki olej do silnika zaburtowego wybrać? Do mieszanki benzyna/olej w silnikach dwusuwowych wymagany jest specjalny olej do silników dwusuwowych. Natomiast w przypadku czterosuwowych silników olej silnikowy 10W40 jest standardem. Zapoznaj się z instrukcją obsługi silnika, aby dowiedzieć się, który olej silnikowy jest najbardziej odpowiedni.

Najczęstsze usterki silników zaburtowych

Silniki zaburtowe są narażone na różne usterki, jednak niektóre z nich są bardziej powszechne niż inne. Oto kilka z najczęstszych usterek silników zaburtowych:

·       Awaria układu chłodzenia – zanieczyszczenie układu może prowadzić do przegrzania silnika i awarii.

·       Uszkodzenie świec zapłonowych – świece zapłonowe mogą być zanieczyszczone lub uszkodzone, co może uniemożliwić rozruch silnika lub powodować jego niestabilną pracę.

·       Uszkodzenie filtra paliwa – zanieczyszczony lub uszkodzony filtr paliwa może uniemożliwić dostarczanie paliwa do silnika, co prowadzi do jego zatrzymania.

·       Niesprawny akumulator – brak prądu przy rozruchu.

Podsumowanie

Aby zapewnić prawidłowe działanie silnika łodzi motorowej, należy zagwarantować mu odpowiednią konserwację i pielęgnację zarówno podczas sezonu, jak i po jego zakończeniu. Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek dotyczących przeglądów i konserwacji, osiągniesz lepsze osiągi i bardziej komfortową jazdę, a przede wszystkim wydłużysz żywotność silnika. Przegląd silnika zaburtowego powinieneś przeprowadzać w oparciu o dołączoną przez producenta instrukcję obsługi i konserwacji, w której wskazano interwały wymiany i kontroli elementów zużywających się, czyszczenia, smarowania itp. Zawsze zalecamy postępowanie zgodnie z informacjami zawartymi w instrukcji producenta. Przestrzeganie tych zasad to skarbnica wiedzy o tym, jak dbać o silnik do łodzi motorowej. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu zdobyliście wiedzę jak dbać o silnik zaburtowy.

Czytaj dalej:

Jak dobrać silnik zaburtowy do łodzi motorowej?

Motorówka – budowa i działanie

Ile pali łódź motorowa?