Scroll Top

Silnik do motorówki – czym kierować się przy wyborze?

silnik-do-motorowki

Jak wybrać silnik do motorówki, jakiego typu jednostka napędowa najlepiej się sprawdzi w danej łodzi i na jakie parametry musisz zwracać największą uwagę, podejmując decyzję o zakupie? Te pytania pojawiają się na forach wodniackich dość często, a zadają je – wbrew pozorom – nie tylko początkujący motorowodniacy. Również dla niejednego doświadczonego posiadacza łodzi wybór silnika do motorówki może być dużym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę ogromną liczbę jednostek napędowych dostępnych na rynku, zarówno nowych, jak i używanych.

Nie da się także ukryć, że zakup silnika do motorówki to niemała inwestycja, dlatego tym bardziej warto poszukać rzetelnych informacji o tym, na co zwracać uwagę wybierając silnik, jakie parametry danej jednostki napędowej są najważniejsze i jakie są wady oraz zalety poszczególnych typów silników.

Aby pomóc motorowodniakom, poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące wyboru silnika do motorówki oraz tego, na co zwrócić szczególną uwagę przed zakupem. Poruszamy także kwestię legalności użytkowania w motorówce spalinowego silnika dwusuwowego, ponieważ ta kwestia nadal budzi wśród wodniaków pewne wątpliwości. Zapraszamy do lektury! 

Zobacz także: Jak dbać o silnik zaburtowy?

Silnik do motorówki – rodzaje

Silniki do motorówek dzielimy na dwa główne typy: silniki stacjonarne oraz silniki zaburtowe. Zasadnicze różnice między jednostkami napędowymi obu tych typów wydają się być na pierwszy rzut oka oczywiste, ale (jak mówi stare powiedzenie) diabeł tkwi w szczegółach. Przyjrzyjmy się zatem bliżej cechom charakterystycznym oraz wadom i zaletom obu wymienionych typów silników. 

Silnik stacjonarny do motorówki – charakterystyka

Silniki stacjonarne, jak sama nazwa wskazuje, są montowane wewnątrz kadłuba łodzi na stałe, co ma określone konsekwencje dla komfortu ich użytkowania. Charakterystyczną cechą silników stacjonarnych jest także ich relatywnie duża pojemność i moc, a także przeniesienie napędu za pośrednictwem przekładni typu “Z”. Należy podkreślić, że w porównaniu do silników zaburtowych, jednostki stacjonarne są zdecydowanie lepiej wytłumione i nie są tak hałaśliwe. Nowe silniki stacjonarne przenoszą na pokład bardzo niewiele wibracji nawet przy wysokich obrotach, choć w przypadku starszych konstrukcji może się zdarzyć, że wibracje będą wyraźnie odczuwalne. 

Silnik stacjonarny do motorówki jest też bardzo skutecznie zabezpieczony przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych, trudno też go uszkodzić z zewnątrz (np. podczas manewrowania czy w wyniku kolizji z inną łodzią). Dodatkowo kradzież takiej jednostki napędowej jest praktycznie niemożliwa, co jest ogromną zaletą tego rozwiązania dla każdego wodniaka korzystającego z portów lub marin niestrzeżonych.

Jakie są pozostałe zalety silników stacjonarnych do motorówek? Oto one:

  • pozwalają zainstalować platformę kąpielową na całej szerokości rufy łodzi
  • są bardzo trwałe i mało awaryjne
  • są dostępne w bardzo szerokiej gamie mocy (od kliku do nawet kilku tysięcy KM)

Za główne wady silników stacjonarnych najczęściej uznaje się:

  • gabaryty oraz wagę
  • utrudniony dostęp do silnika w przypadku awarii lub przeglądu
  • wyższe koszty eksploatacji i naprawy
  • mniejszą dynamikę pracy niż silniki zaburtowe
  • wysoki koszt zakupu

Silnik zaburtowy do motorówki – charakterystyka

Silniki zaburtowe montuje się na pawęży łodzi, na rufie motorówki albo w studzience kokpitowej. Praktycznie cała jednostka napędowa znajduje się poza łodzią, a montowanie jest szybkie i dość proste, co jednak ułatwia “pracę” ewentualnemu złodziejowi. Siłą rzeczy, z uwagi na sposób montażu, platforma kąpielowa jest dostępna w mniejszym stopniu niż w przypadku napędu stacjonarnego, a sam silnik jest bardziej narażony na uszkodzenia mechaniczne np. podczas cofania czy w wyniku kolizji z inną jednostką bądź w konsekwencji wpłynięcia na płyciznę.

Główne zalety silników zaburtowych to:

  • łatwy montaż i prosta obsługa
  • mniejsze zużycie paliwa niż silniki stacjonarne
  • łatwość serwisowania
  • mniejsze zanurzenie łodzi z tego typu silnikiem (mniejsza waga silnika)
  • możliwość uniesienia silnika nad poziom wody

Wśród wad silników zaburtowych najczęściej wymienia się:

  • trudniejsze manewrowanie łodzią w marinie (w porównaniu do motorówki z silnikiem stacjonarnym)
  • podatność na uszkodzenia i kradzież
  • mała platforma kąpielowa

Zaburtowy silnik elektryczny do motorówki

Jak dobrać silnik zaburtowy do łodzi motorowej? Tego rodzaju silnik zaburtowy do motorówki najchętniej wybierają wędkarze ze względu na jego bardzo cichą pracę i brak emisji spalin lub innych zanieczyszczeń. To pozwala wpływać łodzią z takim silnikiem niemal wszędzie, w tym na akweny, na których nie wolno pływać na silnikach spalinowych. Warto pamiętać, że silnik elektryczny do motorówki ma zwykle dość małą moc i uciąg, a wbudowany akumulator pozwala pływać przez około 10-12 godzin, po czym konieczne jest ładowanie. 

Zaburtowy silnik spalinowy do motorówki

Spalinowy silnik zaburtowy do motorówki to najpopularniejsza obecnie w Polsce opcja, czemu trudno się dziwić w kontekście faktu, że przeważająca część łodzi motorowych w naszym kraju to względnie nieduże jednostki (ok. 5 metrów). Jak już wspominaliśmy, praktycznie każdy spalinowy silnik zaburtowy jest dość słabo wytłumiony, przez co jest dość głośny, zwłaszcza na wyższych obrotach. Należy też mieć na uwadze, że zaburtowe silniki do motorówek są dostępne w wielu mocach, od kilku do kilkuset koni mechanicznych, dzięki czemu można relatywnie łatwo znaleźć jednostkę napędową optymalnie dopasowaną do swoich potrzeb.

Zobacz także: Gdzie można pływać z silnikiem spalinowym?

Jaki silnik do motorówki wybrać – dwusuwowy czy czterosuwowy?

W kontekście powyższego warto jeszcze poruszyć kwestię silników dwusuwowych i czterosuwowych. Nie ulega wątpliwości, że o zakazie sprowadzania do Polski i użytkowania silników dwusuwowych mówi się już od wielu lat, można się też natknąć na różne, czasem sprzeczne ze sobą informacje na ten temat. Niemniej jednak w chwili publikacji niniejszego tekstu (styczeń 2023) wciąż nie ma w Polsce takiego zakazu, co oznacza, że można legalnie kupować oraz montować w swoich motorówkach zarówno silniki czterosuwowe (najbardziej popularne, ok. 80% rynku) jak i silniki dwusuwowe. Jeśli kiedykolwiek dojdzie do zmiany przepisów w tym zakresie, będziemy o tym informować. 

Silnik do motorówki – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Podstawowym parametrem w praktycznie każdym przypadku będzie moc, jaka generuje dany silnik do motorówki – zarówno nowy, jak i używany. Nie da się jednak ukryć, że tych drugich jednostek napędowych jest na krajowym rynku zdecydowanie więcej, choćby ze względu na cenę zakupu nowego silnika. Kupując silnik używany, warto zawsze sprawdzić jego stan techniczny i obejrzeć jednostkę osobiście. Na pewno należy zweryfikować, czy śruba pracuje w jednej osi i czy nie przemieszcza się na boki. Jeśli tak się dzieje, silnik najprawdopodobniej został uszkodzony i nie warto w niego inwestować, podobnie jak w sytuacji, gdy podczas pracy silnika słyszalne są trzaski lub silnik nie pracuje płynnie. Nieszczelności korpusu, wycieki oleju czy innych płynów także dyskwalifikują silnik.

Czytaj dalej:

Jak zabezpieczyć motorówkę przed zimą?

Jak cumować bezpiecznie?

Ile palą łodzie motorowe?