Scroll Top

Łodzie typu RIB – co to takiego?

lodzie-motorowe-20

Łodzie typu RIB nazywane są morskimi terenówkami. Są szybkie i bezpieczne, prują fale beż żadnych kompleksów względem klasycznych motorówek (a przy większej fali – zostawiając je daleko w tyle!), zaskakując morską dzielnością, stabilnością i odpornością na uszkodzenia. Dzięki swojej uniwersalności i ogólnej doskonałej funkcjonalności mogą być efektywnie użytkowane zarówno przez służby ratownicze, jak i jednostki specjalne (m.in. policję, straż graniczną i wojsko). Z roku na rok łodzie typu RIB zyskują na popularności również wśród amatorów sportów wodnych. Czym dokładnie są łodzie RIB? Kto może sobie pozwolić na sterowanie takimi łodziami i ile trzeba za nie zapłacić?

Łódź hybrydowa RIB

Łodzie RIB to szeroki wachlarz pojazdów wodnych, posiadających solidny kadłub w kształcie litery V (w zależności od modelu – wąskiej lub szerokiej), najczęściej wykonany z najwyższej jakości laminatu, który otoczony jest pneumatyczną tubą.

Kadłub łódź RIB

Kadłuby łodzi RIB mogą być wykonane z różnych materiałów. Do najpopularniejszych należy laminat. Istnieje również możliwość wykonania kadłuba łodzi RIB z laminatu epoksydowego metodą próżniową – to materiał pozwalający obniżyć ciężar dużej jednostki nawet o kilkaset kilogramów w stosunku do klasycznego kadłuba z laminatu. Kadłuby niewielkich, bardzo lekkich łódek RIB można również wykonać z kompozytu.

Pneumatyczne tuby łódek RIB

Pneumatyczna tuba jest tym elementem, który w sposób najbardziej widoczny odróżnia łódki RIB od wszystkich innych. Tuby pneumatyczne do łódek RIB najczęściej wykonuje się z hypalonu lub PVC. Hypalon jest droższy od PCV, ale też zdecydowanie trwalszy i elastyczniejszy, odporniejszy na ścieranie i promieniowanie UV. Zadaniem tuby pneumatycznej jest przede wszystkim zapewnienie stabilności jednostce, ale również możliwości dochodzenia do pomostów czy burt innych jednostek.

Tuby pneumatyczne montowane są najczęściej około 10 cm nad lustrem wody – zamontowane na poziomie wody gwarantowałyby jeszcze większą stabilność, ale równocześnie stawiały duży opór i zdecydowanie obniżały prędkość łodzi. W niektórych modelach tuby montowane są nawet pół metra nad lustrem wody, ale dotyczy to jednostek typu cargo, służących do przewożenia towaru lub większej liczby osób – po optymalnym obciążeniu łodzi tuba znajduje się na standardowej wysokości 10 cm nad wodą. Na stabilność łódek RIB wpływ ma również szerokość tuby – im szersza, tym jednostka jest stabilniejsza.

Silniki łodzi RIB

Łodzie motorowe RIB najczęściej wyposażone są w silniki, zaburtowe czyli przyczepne – proste w obsłudze i łatwe w konserwacji. Istnieje również możliwość zainstalowania silnika wbudowanego, np. bardziej ekonomicznego silnika diesla oraz zastosowania różnych rodzajów napędów: zetki, napędu strugowego, napędu Surface Drive, a nawet tradycyjnego napędu na wał. Większe jednostki RIB wyposażane są najczęściej w dwa mocne silniki, które pozwalają rozwijać łodziom naprawdę duże prędkości, nawet w trudnych warunkach morskich (stąd określenie morskie terenówki!). Ponadto dwa motory pozytywnie wpływają na stabilność jednostki i zapewniają większe bezpieczeństwo użytkownikom łodzi, np. podczas awarii jednego silnika, będzie można wrócić do portu korzystając z drugiego.

Dodatkowy osprzęt na łodziach RIB

Jednostki pneumatyczne RIB wyposażone są standardowe elementy, montowane na większości łodzi: cumy, oświetlenie nawigacyjne i środki ratunkowe. Standardowa, każda jednostka RIB, posiada tzw. elephant trunk, czyli system odpływowy pozwalający ekspresowo odprowadzić całą wodę z pokładu łodzi. Łodzie RIB można również wyposażyć w dowolny osprzęt dodatkowy, dopasowany do potrzeb konkretnej jednostki i jej przeznaczenia oraz oczekiwań właściciela. Łodzie RIB mogą być m.in. wyposażone w nowoczesne systemy nawigacyjne czy systemy pozwalające na szybkie odwrócenie łodzi po wywrotce.

Łodzie typu RIB – zalety

Łodzie RIB zyskują na popularności, przede wszystkim dzięki swojej uniwersalności i funkcjonalności, szerokiej dostępności modeli o różnej wielkości i różnej mocy silnika. W zależności od modelu – łodzie RIB mogą przewozić nawet bardzo liczną załogę, zostać wyposażone w kabinę czy znacząco obciążone dowolnym ładunkiem. Równocześnie są to łodzie lekkie, a co za tym idzie – łatwe w wodowaniu i stosunkowo bezproblemowe do przewożenia (również na lekkich przyczepach) i nie wymagające ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z cumowaniem łodzi w konkretnej marinie. Konstrukcja łodzi RIB jest wielokomorowa, sztywne dno gwarantuje z jednej strony stabilność, odporność na przechyły i tzw. zafalowania, a z drugiej wyjątkową zwrotność i dzielność na wodzie.

Łodzie RIB – ceny i uprawnienia

Łodzie RIB to szeroki wybór jednostek pływających, różniących się wielkością / długością kadłuba i mocą silnika, wśród których znajdziemy zarówno łodzie dopasowane do potrzeb indywidualnych klientów / amatorów rekreacji na wodzie, jak i profesjonalistów, właścicieli szkół żeglarskich czy przedstawicieli rozmaitych służb ratunkowych i mudurowych. Za niewielkie łódki, o długości kadłuba do 4-5 metrów i średnią mocą silników zapłacimy kilkadziesiąt tysięcy złotych, a świetnie wyposażony, kabinowy RIB z dwoma potężnymi silnikami o łącznej mocy 1400 KM i kadłubem o długości kilkunastu metrów będzie kosztował milion lub kilka milionów euro.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, konieczność posiadania uprawnień / patentu do prowadzenia RIB-ów, zależy od rozmiaru łodzi, mocy silnika oraz odległości, na które chcemy wypływać. W większości przypadków wystarczający jest patent sternika motorowodnego lub motorowodnego sternika morskiego.

Podsumowanie

Łodzie RIB to cieszące się rosnącą popularnością jednostki pływające z charakterystycznymi, pneumatycznymi tubami ochraniającymi burty. To łodzie, które równocześnie efektownie prują fale, rozwijając imponujące prędkości i zaskakując zwrotnością oraz gwarantują maksymalne bezpieczeństwo ich użytkownikom. Dzięki lekkiej konstrukcji, uniwersalności i funkcjonalności oraz możliwości dostosowania ich do indywidualnych potrzeb – doskonale sprawdzają się zarówno w rękach amatorów sportów wodnych i wodnej rekreacji, jak i służb ratowniczych i mundurowych.