Jak pływać na desce SUP? – 10 porad specjalisty

Pływanie na desce SUP w kilka osób

Jak pływać na desce SUP? – 10 porad specjalisty

Deski SUP stają się z każdym sezonem coraz popularniejsze i trudno się temu dziwić – nie bez powodu SUP (Stand Up Paddleboarding) jest uznawany za najłatwiejszy sport wodny, który może uprawiać praktycznie każdy. Nie znaczy to jednak, że pływanie na desce SUP nie wymaga żadnych przygotowań – wręcz przeciwnie. Dlatego dziś podpowiadamy, jak zacząć pływać na SUP, aby szybko stać się sprawnym SUP surferem, jaka technika pływania na SUP jest prawidłowa, o czym pamiętać i na co zwrócić szczególną uwagę. Poniżej zebraliśmy najważniejsze porady, które będą szczególnie przydatne dla osób początkujących i pozwolą uniknąć najczęściej popełnianych błędów.

1. Wybierz odpowiednią deskę SUP

Może się to wydawać oczywiste, ale deska SUP zawsze powinna być dobrana do konkretnej osoby, jej bieżących umiejętności oraz oczekiwań względem pływania na SUP (poświęciliśmy tej kwestii oddzielny wpis na naszym blogu). Osoby początkujące powinny zaopatrzyć się w deskę pompowaną o dużej stabilności i dobrej wyporności, dzięki czemu nauka pływania na SUP będzie znacznie łatwiejsza, a przechowywanie deski oraz jej transport nie będą sprawiać kłopotów.

2. Zadbaj o komplet wyposażenia

Zanim wyruszysz na swoją pierwszą wyprawę na desce SUP, upewnij się, że niczego nie brakuje – wiosło i deska są raczej trudne do przeoczenia, ale np. o założeniu leash (smyczy uniemożliwiającej odpłynięcie deski od SUP surfera w razie upadku do wody) już dość łatwo zapomnieć. Pamiętaj też, że nie musisz umieć pływać, aby korzystać z deski SUP, ale w Polsce na wielu akwenach obowiązkowo musisz mieć na sobie kamizelkę ratunkową lub asekuracyjną (jeśli nie potrafisz pływać, to koniecznie załóż kamizelkę ratunkową, asekuracyjna jest przeznaczona dla osób umiejących pływać). W przeciwnym przypadku nie tylko narażasz się na poważne niebezpieczeństwo w razie wywrotki na SUP-ie, ale też łamiesz obowiązujące przepisy.

3. Dobieraj akwen do swoich aktualnych umiejętności

Kilka, a najlepiej nawet kilkanaście pierwszych godzin pływania na desce SUP warto spędzić na akwenach o spokojnych, niezafalowanych wodach, bez silnych wiatrów i (jeśli to możliwe) bez motorówek czy skuterów wodnych. Dzięki temu będziesz uczyć się, jak pływać na desce SUP w bezpiecznych, komfortowych warunkach. Kiedy się już w wystarczającym stopniu rozpływasz, możesz z większą pewnością przenieść się na inne wody – rzeki, jeziora czy nawet przybrzeżne wody morskie.

4. Dopasuj długość wiosła do swojego wzrostu

Można kupić wiosła do SUP o regulowanej lub stałej długości, ale zwłaszcza na początku dobrze jest zaopatrzyć się w wiosło z regulacją długości drążka. To bardzo przydatne, kiedy jeszcze nie wiesz, jakiej dokładnie długości wiosła są dla Ciebie najwygodniejsze. Generalna zasada dopasowywania długości wiosła jest taka, że powinno ono mierzyć około 20-25 cm ponad wzrost użytkownika, choć można się też spotkać z zaleceniem, aby wiosło było dłuższe o około 40 cm. Najwygodniej dobrać wiosło opierając je przed sobą na podłożu i złapać za rączkę na końcu drążka. Optymalna długość wiosła do SUP to taka, gdy ręka jest lekko zgięta w łokciu, gdy dłoń trzyma uchwyt.

5. Pamiętaj o prawidłowym trzymaniu wiosła

Wiosła do desek SUP mają w większości przypadków bardzo charakterystyczny kształt: pióro jest wygięte pod pewnym kątem (zwykle 7-12 stopni). Wbrew temu, co podpowiada intuicja, prawidłowe ustawienie wiosła do SUP to takie, gdy „wygięcie” jest skierowane do przodu. Aby prawidłowo trzymać wiosło, złap je jedną ręką za uchwyt, a drugą umieść mniej więcej w połowie długości drążka w taki sposób, aby pomiędzy ramionami a drążkiem powstał kształt przypominający trójkąt.

6. Zachowaj prawidłową postawę na desce SUP

Prawidłowa postawa ciała na desce SUP pozwala zachować dobrą równowagę i zmniejszyć wysiłek, jaki trzeba włożyć w wiosłowanie. Ogólnie rzecz biorąc należy ustawiać się na środku deski, stawiając stopy po obu stronach uchwytu do przenoszenia. Stopy powinny być rozsunięte mniej więcej na szerokość Twoich ramion i lekko odchylone na zewnątrz (pod kątem ok. 12-15 stopni). Stopy ustawiaj stabilnie, płasko na desce – nie stawaj na palcach, ponieważ bardzo szybko stracisz równowagę. Kolana utrzymuj lekko ugięte, plecy wyprostowane, wzrok skierowany na horyzont (nie schylaj głowy i nie garb się). Odpowiednia postawa ciała w połączeniu z dobrą techniką pływania pozwolą Ci pokonywać nawet spore dystanse bez większego zmęczenia.

7. Jak się ubrać do pływania na desce SUP?

Jeśli jest ciepło i pływasz po ciepłym akwenie, wystarczy Ci zwykły strój kąpielowy lub inne lekkie ubranie. W trakcie chłodniejszych pór roku pamiętaj o tym, żeby założyć piankę termiczną oraz odpowiednie buty (neoprenowe), dzięki którym ochronisz stopy i nie będziesz się ślizgać po pokładzie deski. Zawsze noś kamizelkę asekuracyjną lub ratunkową .

8. Jak wsiadać na SUP?

Aby uniknąć uszkodzenia finów (stateczników) swojej deski, wsiadaj na SUP dopiero wtedy, gdy woda sięga Ci przynajmniej do kolan. Przed zwodowaniem SUP-a zapnij leash i wepnij finy (jeśli są odczepiane), dopiero potem ułóż deskę na wodzie. Wiosło połóż na pokładzie około 30-40 cm za uchwytem do przenoszenia deski (patrząc w kierunku dziobu) i ustabilizuj SUP, aby się nie „kiwał”. Wejdź na deskę w przyklęku, cały czas trzymając się wiosła i złap wiosło jedną ręką w połowie drążka, a drugą blisko pióra. W tej pozycji (cały czas w przyklęku) możesz już wiosłować, aby odpłynąć z płytkiej wody. Z przyklęku przejdź powoli do przysiadu, po czym wstań powoli, utrzymując plecy prosto i patrząc przed siebie.

9. Jak wiosłować na desce SUP?

W trakcie wiosłowania pamiętaj, aby utrzymywać ręce wyprostowane – jeśli będziesz wiosłować wyłącznie ramionami, błyskawicznie się zmęczysz. Prawidłowa technika wiosłowania na SUP jest następująca:

  • z wyprostowanymi plecami pochyl się lekko do przodu (w biodrach, uginając delikatnie kolana) i zanurz wiosło w wodzie tak, żeby całe pióro znalazło się pod wodą a jednocześnie trzon/drążek wiosła był prostopadły do powierzchni wody;
  • wykonaj energiczne pociągnięcie zanurzonym wiosłem wzdłuż deski, kończąc ruch na wysokości swoich stóp (jeśli pociągniesz je dalej, deska zacznie skręcać);
  • wyciągnij wiosło z wody, skręcając drążek o około 90 stopni w taki sposób, aby pióro wyszło z wody naturalnie i bez wysiłku z Twojej strony;
  • wykonaj kolejne pociągnięcie po tej samej stronie deski, a jeżeli przestanie ona płynąć prosto i zacznie skręcać, zacznij wiosłować po przeciwnej stronie deski.

10. Jak wrócić na SUP po upadku do wody?

Jeżeli masz możliwość jakiejkolwiek kontroli tego, gdzie upadniesz do wody z deski SUP, staraj się upadać na bok i nigdy głową do przodu (nigdy do końca nie wiadomo, co jest pod wodą, zwłaszcza na akwenie, którego nie znasz). W miarę możliwości unikaj upadku na wiosło, ale nie wypuszczaj go z rąk, jeśli nie musisz. Zawsze miej zapiętą smycz (leash) – dzięki niej deska nie ucieknie Ci zbyt daleko.

Aby wrócić na SUP po upadku, możesz próbować wspiąć się na deskę od strony jednej z burt (wtedy bardzo pomocny jest uchwyt do przenoszenia – złap go i powoli wciągaj się na deskę) albo od rufy. W tym drugim przypadku powrót wymaga większej kontroli nad deską, ponieważ konieczne będzie wspinanie się na deskę poprzez zanurzenie jej tylnej części i „wczołganie się” na nią.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Na koniec kilka porad, które warto mieć w pamięci, gdy wybierasz się popływać na desce SUP:

  • zawsze sprawdź bieżące warunki atmosferyczne i prognozę pogody dla akwenu, na którym zamierzasz pływać;
  • jeśli pływasz w wietrzny dzień, staraj się tak wybrać akwen, żeby wracając mieć wiatr w plecy – a jeżeli się zmęczysz, to wiosłuj w pozycji klęczącej;
  • zabierz ze sobą wodoszczelny plecak, do którego zapakuj: wodę, coś do jedzenia, telefon z powerbankiem i apteczkę (każdą z tych rzeczy na wszelki wypadek umieść w osobnym, wodoszczelnym opakowaniu);
  • zawsze kieruj się zdrowym rozsądkiem i unikaj brawury.