Scroll Top

Skuter wodny – budowa i działanie

Kurs jazdy na skuterze wodnym

W czasie sezonu letniego widok skuterów poruszających się po wodach różnego rodzaju nie należy do rzadkości. Nie ma w tym nic dziwnego – te małe, szybkie pojazdy dostarczają wielu pozytywnych wrażeń z jazdy, są również bardzo pomocne dla służb ratowniczych. Często jednak nie wiemy tak naprawdę, jak zbudowany jest skuter i na czym opiera się jego działanie. Czas to wyjaśnić!

Czym jest skuter wodny?

Zacznijmy od początku, a więc wyjaśnienia, czym tak właściwie jest skuter wodny. Mówiąc najprościej, jest to niewielki pojazd służąco do jazdy na wodzie, w którym mogą zasiadać od jednej do maksymalnie trzech  osób (w zależności od modelu). Co ważne, w przypadku skuterów wodnych, inaczej niż w innych łodziach, pasażerowie zasiadają na wierzchołku kadłuba. Skuter wodny to pojazd, który może osiągać duże prędkości, ponieważ wyposażony jest silnik spalinowy ( o mocy  nawet  do 300  KM), a jednocześnie jego budowa składa się z wielu lekkich elementów. Niezależnie od modelu skutera, zasada jego działania jest taka sama – opiera się na sile odrzutu strumienia wody za pojazdem.
Dlatego też skutery wodne są pojazdami, które odznaczają się wysoką manewrowością. Daje im to przewagę nad wieloma innymi pojazdami wodnymi.

Napęd skutera wodnego

Na rynku znajduje się obecnie wiele różnych modeli skuterów, które mogą się nieco między sobą różnić. Niemniej jednak schemat budowy skutera jest bardzo podobny w większości pojazdów. Sprawdźmy więc, z jakich elementów składa.

Jednym z najważniejszych jest oczywiście napęd skutera wodnego. Najczęściej wyposażony jest on w silnik spalinowy o pojemności mogącej wynieść od 700 do 1600 cm3. Silniki te posiadają moc od 80 do aż 300 KM. Budowa silnika od skutera nie jest skomplikowana. W skuterze pracują silniki dwusuwowe lub czterosuwowe, aczkolwiek od tych pierwszych coraz częściej się odchodzi. Paliwem dla silnika jest benzyna, natomiast niespotykane są silniki diesla w skuterach wodnych. Chłodzone są wodą akwenów. Urządzeniem, które zamienia energię silnika na siłę poruszającą skuterem, jest śruba, która jest częścią pędnika. Zasysa wodę przez otwór od spodu osłonięty kratą wody, a następnie wyrzuca gwałtownie w kierunku odwrotnym do tego, po którym porusza się skuter.

Śruba i dysza- pędnik

Bardzo ważnymi elementami budowy napędu skutera są śruba i dysza, czyli pędnik. Pierwsza z nich umożliwia zasysanie wody. Zamknięta w tzw. pierścieniu  śruba znajduje się na końcu wału napędowego. Dysza natomiast odpowiada za wyrzut wody. Znajduje się u wylotu turbiny. Dysza jest również sterem, ponieważ sterując kierownicą skutera, sprawiamy, że zmienia ona kierunek wyrzutu wody w prawo lub w lewo, co z kolei powoduje, że zmienia się również tor poruszania się pojazdu.

Kadłub skutera wodnego

Mówiąc o budowie skutera wodnego, nie sposób nie wspomnieć również o jego kadłubie.  Wyróżniamy 2 rodzaje skuterów wodnych pod względem budowy i sposobu pływania. Skuter siedzący i skuter stojący. W przypadku tych pojazdów bardzo ważne jest, aby był on lekki, a jednocześnie wytrzymały, dlatego też w dzisiejszych czasach najczęściej zrobiony jest on z tworzywa sztucznego lub włókien szklanych. Niska masa pozwala na osiągnięcie przez skuter większej prędkości i ułatwia manewrowanie.

Siedzisko kierującego i pasażera znajduje się na szczycie kadłuba. Dodatkowo musi być on odpowiednio wyważony. Jest to ważne dla bezpieczeństwa pływających, ponieważ dzięki temu skuter po wywróceniu wraca do pozycji pionowej.

W skuterach stojących siedzisko jest  zamienione na miejsce do stania dla kierującego skuterem wodnym. Skuter stojący jest dużo mniejszych rozmiarów, natomiast jest większym wyzwaniem dla prowadzącego. Warto bliżej przyjrzeć się obu rozwiązaniom przed zakupem pierwszego skutera wodnego, poznać ich wady i zalety oraz oba rozwiązania przetestować, np. wypożyczając skutery do testów.

W jaki sposób kontroluje się pojazd?

Prowadzenie skutera wodnego nie jest zadaniem trudnym, choć wymaga oczywiście pewnej wprawy i wyczucia. Manewrowanie przypomina sposób, w jaki steruje się kierownicą motocykla. Jeśli zaś chodzi o kontrolę prędkości skutera, mamy do czynienia z dźwignią na prawej manetce, którą operuje się palcem wskazującym. Naciskając ją, zwiększamy prędkość pojazdu.

Bardzo ważnym elementem jest również zrywka do skutera wodnego, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa osób pływających. Jest to nic innego jak kluczyk, który przypięty zostaje do kamizelki ratunkowej lub nadgarstka osoby prowadzącej skuter. Jeśli osoba ta spadnie z pojazdu, zrywka automatycznie odcina zasilanie silnika skutera, dzięki czemu zatrzymuje się on na wodzie. Zmniejsza to znacząco ryzyko kolizji z innymi osobami na wodzie i pozwala bez problemu ponownie wejść na skuter.

Warto również wspomnieć o hamowaniu. Większość skuterów wodnych nie jest wyposażona w hamulce, a zwalnianie pojazdu polega po prostu na zmniejszaniu prędkości lub całkowitym puszczeniem manetki gazu. Obecnie powoli na rynku pojawiają się jednak pojazdy, które wyposażone zostały w system hamulcowy. Są to na razie nieliczne modele. Niemniej jednak nie należy się tym przejmować, ponieważ poprzez zmniejszanie obrotów  hamowanie jest skuteczne oraz bezpieczne dla sternika i pasażerów.

Podsumowanie

Jak widać, budowa skutera wodnego opiera się na dokładnie sprawdzonych rozwiązaniach, dzięki czemu, choć jest on pojazdem bardzo szybkim, a przy tym responsywnym, pływanie na nim jest bezpieczne. Pamiętajmy jedynie o tym, by nie robić tego bez odpowiednich uprawnień oraz ukończonego szkolenia, które pozwoli nam sterować skuterem wodnym w sposób niezagrażający nam i innym.

Czytaj dalej:

Jaki skuter wodny kupić?

Rejestracja skutera wodnego – poradnik

Akcesoria do skuterów wodnych