Z jakich elementów składa się każdy skuter wodny?

Skutery wodne - wypożyczalnia

Skuter wodny to pojazd służący nie tylko do rekreacji, ale także do do wyścigów czy uprawiania freestyle’u. Jest także nieoceniony jako szybki krótkodystansowy pojazdy dla straży przybrzeżnej. W polskim prawie skuter wodny zdefiniowany jest jako mały statek o napędzie mechanicznym, przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie. Cechą charakterystyczną skutera jest pozycja pasażerów, którzy siedzą na wierzchu kadłuba, a nie we wnętrzu.

Jako pierwsza wprowadziła na rynek skutery wodne firma Bombardier, modyfikując wyprodukowany wcześniej skuter śnieżny Ski-Doo, dzięki czemu powstał Sea-Doo. Dziś obok Bombardiera, na rynku dominują skutery marek Kawasaki oraz Yamaha. Wszystkie działają na podobnej zasadzie: poruszają się do przodu dzięki temu, że dysza turbiny wyrzuca silny strumień wody w przeciwną stronę.

Z jakich elementów składa się skuter wodny?

Kadłub

Kadłuby skuterów wodnych produkowane są z tworzyw sztucznych lub włókien szklanych. Dzięki temu masa skutera jest stosunkowo niska i pozwala na osiągnięcie większej prędkości, a także ułatwia manewrowanie. W skuterach Sea-Doo kadłub wykonany jest z materiału o nazwie  Polytec™ GEN 2. To tworzywo sztuczne łączące polipropylen z długimi włóknami szklanymi dla uzyskania niskiej masy i wytrzymałości. Polytec można poddać recyklingowi, więc jest przyjazny dla środowiska. Skuter wodny ma v-denny kadłub o średniej lub dużej głębokości, który idealnie nadaje się na wzburzoną wodę i zmniejsza opory ruchu. Bez względu na użyte tworzywo, kadłub jest tak zbalansowany, że gdy skuter wodny się przewróci, automatycznie odzyskuje pionową pozycję.

Napęd

Skuter wodny najczęściej wyposażony jest  w silnik spalinowy o pojemności od 700 do 1800 cm3 o mocy od 80 do aż 300 KM. Budowa silnika do skutera nie jest skomplikowana: w skuterze pracują silniki dwusuwowe lub czterosuwowe aczkolwiek od tych pierwszych coraz częściej się odchodzi. W klasie skuterów „siedzących” królują jednostki 4-suwowe. Pojemności silników wahają się od 1000 do ponad 1800 cm³. Dzięki elektronicznemu układowi wtrysku paliwa (EFI) te mocne silniki o wysokim momencie obrotowym w średnim i wysokim zakresie obrotów cechuje bardziej ekologiczna praca oraz niskie zużycie paliwa. Silniki skuterów wodnych to silniki benzynowe, chłodzone przez otaczającą je wodę. Energię silnika na siłę poruszającą skuterem zamienia śruba, która jest częścią pędnika.

Pędnik (śruba+dysza=turbina)

Turbina zasysa wodę przez specjalną kratę osłaniająco-filtrującą i wyrzuca ją gwałtownie w kierunku przeciwnym do tego, w jakim przemieszcza się pojazd. To właśnie powstały w wyniku tego działania odrzut „popycha” skuter wodny do przodu. Jego prędkość zależy od liczby obrotów silnika i przepustowości turbiny. Zasysanie wody umożliwia zamknięta w tzw. pierścieniu wydłużaka (jest to rodzaj cylindra) śruba umieszczona na końcu wału napędowego. Wyrzut wody odbywa się zaś poprzez znajdującą się u wylotu turbiny dyszę, która jest jednocześnie sterem.

Ster (moduł sterujący)

Kierownica z manetkami w skuterze wodnym przypomina kierownicę motocykla. Prędkość jest kontrolowana przez obrót prawego uchwytu lub, w zależności od modelu, pociągnięcie dźwigni ręcznej znajdującej się w pobliżu nadgarstka. Kluczyk wyłącznik zapłonu przywiązany jest plastikową, rozciągliwą linką do kierownicy i jeśli kierowca wpadnie do wody, kluczyk automatycznie wypada ze stacyjki i wyłącza silnik, co uniemożliwia odpłynięcie maszyny bez kontroli (zrywka).

W skuterze wodnym, w zależności od producenta i modelu, znajdziemy ponadto m.in.:

  • uchwyty ułatwiające wchodzenie na pojazd z wody
  • lusterka wsteczne
  • listwa odbojowa
  • wnęki dla stóp i tylną platformę wyłożone matą przeciwpoślizgową
  • zespół układów elektronicznych kontrolujących działanie silnika i szybkość
  • elektroniczny wyświetlacz wielofunkcyjny (poziom paliwa, obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik aktywnego trybu pływania: Sport i ECO, licznik motogodzin, kompas, wskaźnik biegu i inne)