Jak najlepiej transportować skuter wodny?

Manewrowanie skuterem wodnym

Zgodnie z definicją skuter wodny to mały statek o napędzie mechanicznym, przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie. Dlatego zasady transportu skutera wodnego są porównywalne do tych dotyczących motorówek czy jachtów.

Kodeks drogowy a przewóz skutera wodnego na przyczepie

Każdy właściciel skutera wodnego prędzej czy później staje przed koniecznością przetransportowania go w miejsce docelowe: nad wodę albo do garażu, w którym stacjonuje on przez sezon zimowy. Najprostszym sposobem transportu skutera wodnego jest umieszczenie go na przyczepie. Kiedy w grę wchodzi krótki dystans przewozu, wystarczy umocować przyczepę do swojego samochodu. Zgodnie z kodeksem drogowym bez pozwoleń możemy prowadzić zestaw, którego szerokość nie przekracza 3 m, przy czym szerokość pojazdu nie powinna przekraczać 2,5 m. Ładunek musi być ułożony na środku, nie może wystawać na więcej niż 23 cm z jednej strony. Z tyłu pojazdu natomiast nie może wystawać na odległość większą niż 2 m i musi być oznaczony czerwoną chorągiewką o wymiarach 50×50 cm (w warunkach niedostatecznej widoczności musi to być czerwone światło oraz czerwone światło odblaskowe).

Via TOLL – kiedy obowiązuje

Jeśli masa zestawu przekracza 3,5 tony, obowiązuje Cię system ViaTOLL. Jeśli kierujesz pojazdem z przyczepą o łączne dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony, musisz zainstalować w pojeździe urządzenia viaBox, które komunikuje się z antenami na bramownicach czyli kiedy mijasz bramke opłat na autostradzie, opłata pobierana jest automatycznie. Firmy transportowe mają możliwość również wnoszenia opłat tzw. post-paid jednak system ten nie jest możliwy dla zwykłych konsumentów. ViaBox ma opcję włączania i wyłączania trybu „pojazd z przyczepą” więc jeśli jedziesz bez przyczepy po prostu przełącz tryb.

Zasady zachowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Jazda z załadowaną przyczepą jest znacznie trudniejsza niż w przypadku kierowania samym autem osobowym. Dlatego transportując skuter wodny na przyczepie podłodziowej należy dostosować do warunków panujących na drodze i do rodzaju, wagi oraz gabarytów ładunku znajdującego się na przyczepie za naszym samochodem. Czasem zamiast autostrady lepiej wybrać mniej uczęszczane drogi.

W przypadku dystansów długich (np. dojazd do Chorwacji) można także zlecić wykonanie takiej usługi firmie transportowej. Także firma transportowa jest najlepszym pomysłem, kiedy ruszamy na urlop większą grupą, a co za tym idzie, potrzebny jest transport kilku skuterów wodnych. Dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie busa-kontenera, który pomieści od dwóch do sześciu skuterów. Skutery transportowane w busie mogą być przymocowane luzem albo zamknięte w skrzyniach.

Prawidłowe zabezpieczenie skutera wodnego na przyczepie

W przypadku, kiedy sami przewozimy skuter wodny na tzw. przyczepie podłodziowej, musimy pamiętać, że prawidłowo zabezpieczony skuter wodny powinien być przymocowany na przyczepie tak, aby uniemożliwić jego przesuwanie się. Przyczepa podłodziowa pod skuter wodny powinna dawać możliwość konfiguracji do potrzeb przewożonego modelu – np. możliwość dostosowania długości przyczepy do długości skutera, płynna regulacja podpór, regulacja położenia osi dla dostosowania odpowiedniego obciążenia na haku itd. Przyczepa do skuterów jest doskonale przystosowana, aby chronić kadłub skutera podczas załadunku i rozładunku. Można wybrać wersję z rolkami lub płozami. Waga skutera wodnego może wahać się między 200 a 400 kilogramów. Skuter taki nie posiada kół, dlatego podczas załadunku niezbędna jest maszyna, która położy skuter na przyczepę, np. mini dźwig lub wyciągarka. Podczas obsługi wciągarki czy dźwigu należy używać odpowiednich ubrań ochronnych np. rękawic czy okularów. Nie wolno obsługiwać wciągarki, kiedy jesteśmy zbyt zmęczeni i nie w formie, nie należy stać za skuterem – nie jest to bezpieczne miejsce. Trzeba o pamiętać o prawidłowym kącie prowadzenia i napięciu liny oraz o tym, żeby nie doprowadzić do jej poplątania. W żadnym wypadku nie wolno przekraczać maksymalnej siły nośnej wciągarki.

Standardowe wyposażenie przyczepy pod skuter wodny to:

    • Koło wsporcze
    • Wciągarka
  • System płozów o regulowanej wysokości
  • Panel z tylnym oświetleniem jest regulowany i łatwo demontowalny.

Przygotowując skuter wodny do transportu musimy pamiętać, że nierównomiernie rozłożony ładunek mógłby spowodować utratę stabilności przez przyczepę, co z kolei spowoduje tzw. wężykowanie. Nie tylko utrudniłoby ono jazdę, ale stanowiłoby realne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Szalenie ważne jest także perfekcyjne umocowanie skutera na przyczepie oraz zabezpieczenie wszystkich jego ruchomych elementów, które podczas jazdy mogłyby się oderwać lub przemieścić. Jeżeli podczas transportu korzystamy z pożyczonego samochodu, kierowca powinien mieć upoważnienie od właściciela pojazdu, wystarczy odręcznie spisany dokument – także jeżeli właścicielem pojazdu jest małżonek kierowcy. Zasada ta jest ściśle przestrzegana i egzekwowana w krajach UE.