Scroll Top

Jak bezpiecznie pływać motorówką?

lodzie-motorowe-17

Na wodzie wyjątkowo łatwo o nieszczęście. Nie bez powodu mówi się, że przygotowania do bezpiecznego rejsu motorówką rozpoczynają się jeszcze na lądzie.

Choć pływanie motorówką bez patentu jest w Polsce w określonych przypadkach (jednostka o dowolnej długości kadłuba i wyposażona w silnik o mocy nieprzekraczającej 10 kW /około 13,6 KM lub jacht motorowy o mocy silnika do 75 kW, ale wyłącznie wtedy, gdy długość kadłuba nie przekracza 13 metrów, a maksymalna prędkość jest konstrukcyjnie ograniczona do 15 km/h) zgodne z prawem, łamanie elementarnych zasad bezpieczeństwa może skutkować kalectwem, a nawet śmiercią uczestników rejsu.

UWAGA: Do prowadzenia mocniejszych i szybszych motorówek niezbędny jest patent na motorówkę, który wydaje Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Podstawowy patent daje uprawnienia Sternika Motorowodnego. Z takim dokumentem można pływać wszystkimi motorówkami długości kadłuba po wodach śródlądowych oraz po przybrzeżnych wodach morskich (do 2 mil morskich od brzegu) i do 12 metrów długości kadłuba. Aby wypłynąć dalej w morze, trzeba zdobyć patent Sternika Morskiego.

Jak dbać o bezpieczeństwo na łodzi motorowej

Liberalne przepisy nie mogą oznaczać liberalnego podejścia do zasad bezpieczeństwa, które obejmują sprawdzenie:

  • sprawności stanu technicznego łodzi motorowej i wszelkiego używanego na niej sprzętu
  • stanu gaśnic oraz kół i kamizelek ratunkowych
  • pogody prognozowanej na czas rejsu (a w czasie rejsu nieustanne jej monitorowanie)
  • informacji na temat akwenu, po którym będziemy pływać
  • numerów kontaktowych do służb (wopr, policja wodna, pogotowie)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 05.11.2010 (Dziennik Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej) określa obowiązkowe wyposażenie i obowiązki dotyczące statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji na wodach śródlądowych. Rozporządzenie dotyczy statków różnego typu i odnosi się również do małych łodzi wędkarskich, wiosłowych, żaglówek, jachtów żaglowych i motorowych o napędzie spalinowym oraz elektrycznym. W łodzi motorowej pływającej po wodach śródlądowych powinny się znajdować:

  • Pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie osób znajdujących się na łodzi.
  • Koło ratunkowe wyposażone w nietonącą lina o średnicy 8-11mm i długości 30 metrów.
  • Gaśnica proszkowa o wielkości napełniania 2kg. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra.
  • Łodzie wyposażone w silniki o mocy 50-100KW dodatkowa 1 gaśnica,
  • Łodzie wyposażone w silniki o mocy powyżej 100KW dodatkowo 2 gaśnice.
  • Łodzie o długości kadłuba do 10 metrów 1 gaśnica + gaśnice zależnie od mocy silnika.
  • Łodzie o długości kadłuba 10-15 metrów 2 gaśnice + gaśnice zależnie od mocy silnika
  • Łodzie o długości kadłuba pow. 15 metrów 3 gaśnice + gaśnice zależnie od mocy silnika
  • Odbijacze w liczbie odpowiedniej do rozmiarów łodzi. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra.
  • Bosak. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra.
  • Apteczka pierwszej pomocy

Bezpieczne pływanie motorówką wyklucza sięganie po alkohol

Uczestnicy rejsu, a już na pewno sternik, powinni powstrzymać się od spożywania alkoholu i innych używek skutkujących zmianami świadomości oraz unikać zachowań brawurowych. Nie ma znaczenia, czy poruszamy się po szlaku wodnym, stawie czy tuż przy linii brzegowej. Wykrycie w organizmie stężenia alkoholu przekraczającego dopuszczalne normy wiąże się  z utratą uprawnień (w tym prawa jazdy) oraz z grzywną w wysokości do 500 zł (art. 35 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych), ale nie pieniądze są tu najważniejsze. Alkohol oraz inne używki mogą w tak znacznym stopniu ograniczyć naszą zdolność do prowadzenia motorówki, a także do zauważenia wszelkich niebezpieczeństw – w tym zmian pogody – że narażamy siebie oraz innych na realne niebezpieczeństwa.

Kłopoty w trakcie rejsu

Kiedy jesteśmy już w trakcie rejsu, może się okazać, że pogoda zaczyna się zmieniać. W takich warunkach koniecznie należy profilaktycznie założyć kamizelkę ratunkową  i stosować się do poleceń sternika. UWAGA: osoby, które nie umieją pływać powinny mieć na sobie kamizelkę ratunkową przez cały czas trwania rejsu – udawanie, że umie się pływać jest bardzo nieodpowiedzialne i może kosztować życie. Jeśli dojdzie do wywrócenia łodzi, nie panikuj. Jeżeli łódź znajduje się daleko od brzegu, nie oddalaj się od niej i spróbuj się skontaktować z numerem ratunkowym  WOPR 601 100 100. W przypadku, gdy uznasz – po uprzedniej ocenie odległości od brzegu, temperatury wody i powietrza, pory dnia i siły wiatru – że bezpieczniej będzie zostawić przewrócony środek transportu i popłynąć do brzegu, płyń. W przeciwnym wypadku czekaj na pomoc.

Zobacz także: Jak bezpiecznie cumować?

Wśród grzechów głównych popełnianych przez osoby pływające motorówką najczęściej wymienia się:

  • Spożycie alkoholu lub innych środków niedozwolonych (ograniczają percepcję, zdolność logicznego myślenia i szybkość reakcji),
  • Przecenianie swoich możliwości i umiejętności (jeżeli ktoś bardzo dobrze jeździ samochodem, to nie znaczy, że tak samo świetnie poradzi sobie na motorówce),
  • Brawurę.

Zobacz także:

Ubezpieczenie łodzi motorowej

Manewrowanie jachtem motorowym – jak robić to dobrze?

Jak wejść w ślizg motorówką?

Gdzie w Polsce można pływać łodzią z silnikiem spalinowym?