Scroll Top

Ile pali skuter wodny i od czego to zależy?

Kurs jazdy na skuterze wodnym

Na polskich akwenach wodnych spotykamy dwa rodzaje skuterów: na pierwszym pływa się w pozycji siedzącej, na drugim – stojącej (tzw. stojaki). Skuter wodny, na którym się siedzi jest łatwiejszy w prowadzeniu, każdy, kto miał do czynienia z motocyklem, prędko ten model okiełzna. Jest on używany przede wszystkim w celach rekreacyjnych. Te jedno-, dwu-, trzy- lub czteroosobowe maszyny w najmocniejszej wersji służą do szybkiego pływania z całą rodziną, dają też możliwość holowania narciarza wodnego i ciągnięcia spadochronu.

Skutery, na których pływa się na stojąco, wykorzystywane są do wyścigów czy freestyle’u (ewolucji i akrobacji na wodzie). To maszyny, których prowadzenia uczy się nieco dłużej, niż w przypadku modeli siedzących. Amatorzy szybkości preferują skuterach “stojące”, ponieważ uważają, że są one o wiele ciekawsze niż klasa “siedząca” – są mniej stabilne, ale lżejsze, zwinniejsze i wymagają od prowadzącego naprawdę dużej koordynacji ruchów i panowania nad własnym ciałem i maszyną.

Termin skuter wodny to polska nazwa bez odniesienia do innych języków. W języku angielskim funkcjonuje nazwa Personal Water Craft (PWC) czyli “osobisty pojazd wodny”, lub podobnie jak w wielu innych językach termin JetSki. W polskim prawie skuter wodny zdefiniowany jest jako: „mały statek o napędzie mechanicznym, przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie”.

Od czego zależy ile pali skuter wodny?

To ile pali skuter wodny zależy od rodzaju silnika i jego pojemności. Przy pływaniu szybkim i wyczynowym spalimy o wiele więcej niż podczas spokojnej, rekreacyjnej jazdy. Silniki doładowane kompresorem bądź turbosprężarką spalą zdecydowanie więcej paliwa, ale przekłada się to na dużo większą moc niż w przypadku silników wolnossących. Spalanie oscyluje pomiędzy 15-60 litrów na godzinę. W klasie skuterów „siedzących” królują jednostki 4-suwowe (4t). Pojemności silników wahają się od 1000 do ponad 1800 cm³. Dzięki elektronicznemu układowi wtrysku paliwa (EFI) te mocne silniki o wysokim momencie obrotowym w średnim i wysokim zakresie obrotów cechuje bardziej ekologiczna praca oraz niskie zużycie paliwa.

Skuter wodny – jakie spalanie?

Nowoczesne skutery wodne nie są wcale tak paliwożerne, jak się powszechnie uważa. Można przyjąć, że minimalne spalanie paliwa przez skuter wodny podczas spokojnej jazdy wyniesie ok. 8l/h, przy lekkim ślizgu (ok.40-50km/h) – ok.12l/h i nawet 20-35l/h przy szaleństwach. Oznacza to średnie spalanie na poziomie ok.30l/h. Jeśli skuter ma współpracować z flyboardem, zużywa się ok. 30-40l/h. Skutery najmocniejsze  (SD300, Yama SVHO, Kawasaki Ultra 310)  przy max swojej prędkości palą ok. 60 l/h.

Zużycie paliwa przez skutery wodne jest zależne od sposobu eksploatacji, różne są także pojemności zbiorników na paliwo: zajdziemy zarówno modele skuterów z trzydziesto- jak i z osiemdziesięciolitrowymi zbiornikami.

Kontrola zużycia paliwa

Nowoczesne skutery wodne mają system iControl – komputer integrujący wszystkie podsystemy pojazdu, umożliwiający pracę w trybach Slow, Sport i ECO. W trybie ECO system iControl automatycznie reguluje moc silnika i reakcję przepustnicy w celu uzyskania najniższego możliwego zużycia paliwa.

Jak zatankować skuter wodny?

Skuter wodny najwygodniej tankować w marinie. Mariny spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa, a ponadto wyposażone są w specjalistyczny sprzęt do zabezpieczania przed rozlewami podczas tankowania na wodzie. Można go także załadować na przyczepę i podjechać na stację benzynową na lądzie. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup specjalnego kanistra do szybkiego tankowania, dzięki któremu napełnisz bak bez rozlewania paliwa. Kanister posiada specjalną blokadę, która automatycznie zatrzymuje odpływ paliwa po uniesieniu go nad wlew zbiornika. Taki kanister sprawdza się m. in. w: motocrossie, enduro, quadach, motocyklach szosowych, skuterach wodnych i śnieżnych oraz wielu innych pojazdach, które mogą wymagać tankowania w nietypowych warunkach. Po włożeniu lejka/ zaworu do otworu i położeniu na zbiorniku, wypełniony kanister pod wpływem własnego ciężaru otwiera zawór i wypuszcza paliwo.

 

Czytaj dalej:

Wypożycz skuter wodny nad Jeziorem Zegrzyńskim

Jak zarejestrować skuter wodny?

Transport skutera wodnego – przepisy i zabezpieczenie