Z pewnością każda osoba, która marzy o zakupie swojej pierwszej łodzi wodnej, zastanawia się nad kosztami utrzymania takiego pojazdu. Nie da się ukryć, że łodzie motorowe nie należą do najtańszych hobby, jednak istnieje możliwość pewnego ograniczenia kosztów eksploatacyjnych. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytania, które zadają sobie początkujący pasjonaci łodzi motorowodnych – czyli ile pali motorówka i jakimi wydatkami musimy się liczyć decydując się na jej zakup.
Zakładamy, że posiadasz odpowiednie uprawniania, które upoważniają Cię do sterowania łodzią motorową. Jeżeli jednak tak nie jest, serdecznie zachęcamy do skorzystania z oferty kursów Motosternik.pl – dzięki nim opanujesz technikę jazdy, manewrowania oraz poznasz wiele innych zagadnień, których znajomość jest wymagana do zdania egzaminu teoretycznego oraz praktycznego.
Jakie wyróżniamy pojazdy wodne motorowe?
Zanim rozpoczniemy rozwodzić się nad tematem kosztów eksploatacyjnych pojazdów wodnych trzeba wziąć pod uwagę jedną kluczową kwestię – istnieje wiele różnych rodzajów motorowodnych. Ich cena mieści się w przedziale od 10 tysięcy złotych do sześciocyfrowych kwot! Nic zatem dziwnego, że rozbieżność może być wysoka. Istnieją modele o bardziej sportowym lub turystycznym usposobieniu. W kwestii kosztów eksploatacyjnych znaczenie ma również wyposażenie łodzi motorowodnej.
Łodzie motorowe są wyposażone zazwyczaj w zamykaną kabinę i łazienkę. Pozwala to spędzanie nawet kilku dni na morzu. Odpowiednie patenty upoważniają również do uprawiania sportu wodnego np. narty wodne, czy wędkowania. Na rynku dostępne są również luksusowe jachty, które zapewniają najwyższy standard wypoczynku na morzu. Wyróżniamy także tzw. houseboat, czyli inaczej barki mieszkalne – można się z nimi spotkać głównie na spokojnych wodach. Mogą pełnić funkcję nie tylko mieszkalną, lecz również idealnie nadają się na restauracje, hotel, a nawet biuro!
Spalanie łodzi motorowych
Najbardziej istotnym czynnikiem wpływającym na spalanie w łodziach motorowych jest oczywiście konstrukcja, moc oraz wydajność silnika. Spotykamy się najczęściej z jednostkami dwusuwowymi oraz czterosuwowymi. Pierwszy z nich to prosta konstrukcja, w której nie zastosowano pompy paliwa oraz układu smarowania – olej spalany jest wraz z paliwem w stosunku 1:50. Plusem jest lżejsza budowa, jak również niższe koszty ewentualnej naprawy. Minus to jednak znacznie dość wysokie spalanie, jak również dodatkowy koszt w postaci oleju.
Z kolei silnik czterosuwowy to rozbudowana konstrukcja, która posiada pompę paliwa, jak również oddzielny układ smarowania (olej nie jest spalany wraz z paliwem). Warto więc od razu zaznaczyć, że koszty naprawy takiej jednostki mogą być znacznie wyższe niż w przypadku “dwusuwów”. Rekompensowane jest to jednak przez niższe spalanie, jak również wyższą kulturę pracy silnika. Trzeba jednak zaznaczyć, że ze względu na lepsze smarowanie, czterosuwy wykazują się z reguły dłuższą żywotnością – wszystko zależy jednak od danego egzemplarza i sposobu jego eksploatacji.
Od czego zależy spalanie łodzi motorowych?
Na spalanie w łodziach motorowych wpływają także inne rzeczy, które musimy uwzględnić w wyliczaniu kosztów. Mowa w tym miejscu m.in. o długości kadłuba. Czynnikiem podnoszącym spalanie w łodzi motorowej jest także ilość osób znajdujących się na “pokładzie”, jak również dodatkowe obciążenie w postaci bagażu itp. Trzeba również wziąć pod uwagę charakter pracy sternika – z jaką prędkością prowadzi łódź motorową oraz jak często wykonywane są różnego rodzaju manewry, Spalanie łodzi motorowej uzależnione jest także od wysokości fali – pojazd musi bowiem pokonać większy opór przy większych ruchach wody.
Dodatkowe koszty związane z eksploatacją łodzi motorowej
Podsumowując – w zależności od sposobu używania łodzi motorowej oraz specyfikacji jednostki napędowej spalanie może wynosić od 10l do 150l na godzinę. Warto jednak pamiętać, że to nie jedyne koszty, z którymi będziemy musieli się mierzyć kupując łódź motorową. Trzeba bowiem uwzględnić serwis, który szczególnie w przypadku luksusowych pojazdów, bywa niezwykle drogi.
Podczas zimy należy również pamiętać o konieczności przechowywania łodzi motorowej w odpowiednich warunkach. Jeżeli nie posiadamy wystarczającej przestrzeni, możemy zdecydować się na zimowanie łodzi w hangarze na zimę – koszt wynosi około 1500 do 6000 zł za sezon. Nie istnieje odgórna konieczność ubezpieczenia jachtu, jednak zdecydowanie zalecamy je wykupić. W przypadku poważnych usterek możemy w ten sposób uniknąć kosmicznych kwot napraw. Konieczność jednak dotyczy corocznego przeglądu łodzi motorowej – koszt wynosi około kilkuset złotych.
Niepotrzebnych (i często wysokich) kosztów możemy uniknąć poprzez wybór sprawdzonej łodzi – szczególnie, gdy decydujemy się na zakup pojazdu z rynku wtórnego. Warto dokładnie rozeznać się w danych modelach i najczęstszych usterkach. Informacje znajdziemy na forach internetowych, grupach w social mediach, czy w innych miejscach, gdzie zbierają się miłośnicy wodnej żeglugi.